Hingedepäeva valgus: küünalde meisterdamine ja mõtlik koosolemine

28. oktoobril täitus Kadrina Leerimaja erilise rahu ja valgusega. Toimus Kadrina Kunstidekooli ja Kadrina koguduse ühine hariduslik ja kogukondlik projekt „Hingedepäev“, mille keskmes oli küünalde valmistamise töötuba. Üritus tõi kokku noored loojad ja juhendajad, et üheskoos mõtestada hingedepäeva tähendust ning ühendada käeline tegevus sisuka väärtuskasvatusega.
Kadrina koguduse õpetaja Meelis-Lauri tutvustas lastele hingedepäeva ajaloolist ja kultuurilist tausta. Tema rahulik esinemine ja läbimõeldud mõtisklused lõid keskkonna, kus kuulajad said hetkeks peatuda ning pöörata tähelepanu sisemisele vaikusele ja mõtlikkusele. See lõi eeldused, et järgnevat loovtegevust tajutaks mitte pelgalt käsitööna, vaid väärtuspõhise õpikogemusena.

Järgnenud küünalde valmistamise protsess tõi esile laste loovuse ja individuaalse eneseväljenduse. Iga õpilane kaunistas oma klaaspurki erineval moel – kasutades pärleid, lilleõisi, kangast ja muid materjale. Tulemuseks olid unikaalsed teosed, mis peegeldasid iga lapse isiksust ning mõtlemist. See hetk oli praktiline näide kogemusõppe ja projektipõhise õpetamise põhimõtete rakendumisest.
Kui küünlavaha oli sulanud, asus appi koolijuht Anneli, kes valas igasse purki sooja, kuldoranži küünlavaha. Tema käte kaudu sündis hetk, mis sümboliseeris ühtekuuluvust ja hoolt. „Nii armas kodutunne puges täna põue,“ sõnas Anneli hiljem. Kodusus, siirus ja ühtekuuluvus olid hingepuudutava õhtu sõnumid.

Lapsed teadsid täpselt, kellele nad oma küünla teevad – emale, isale, õele, vennale, vanaemale või sõbrale. See tegi küünla valmistamise eriliseks, sest iga laps mõtles meisterdamise ajal armsale inimesele ja tundis rõõmu ning tänu tema olemasolu eest.
Lisaks loovusele õppisime ka keskkonnateadlikku mõtteviisi. Kasutasime taaskasutatud klaaspurke, küünlavahajääke ja vanu töövahendeid, andes neile uue elu. Selline lähenemine toetab jätkusuutliku mõtteviisi kujunemist ning õpetab lastele keskkonnahoidu praktilise tegevuse kaudu, osana väärtuspõhisest haridusest.
Õhtu lõppedes täitis ruumi küünalde lõhn ja tänulik meeleolu. Laste silmad särasid ning oranžid küünlad peegeldasid laste loomingurõõmu.

Kadrina Kunstidekooli ja Kadrina koguduse koostöö näitas, et kui haridus, loovus ja kogukondlikkus kohtuvad, sünnib õpikogemus, mis ulatub kaugemale klassiruumist. See tõestab, et kui tegutseda südamega, sünnib alati valgus, mis soojendab nii inimesi kui maailma nende ümber.

Tekst ja fotod: Kunstiõpetaja Taisi Neeme