Comeniusega Põhja-Iirimaal
Iirimaa on imeline ja eriskummaline maa, kuhu igatsed alati
tagasi minna. Mõnikord jääbki sõit ainult sooviks, kuid vahel õnnestub
seda kaunist maad uuesti külastada. Muidugi, reisivõimalusi tuleb ikka
ise otsida ja Kadrina Kunstidekooli õpetajatel on see korda läinud –
nimelt õppetööarendusliku projekti Comenius kaudu.
Mis siis muud, kui teele, sest ees ootas Comeniuse
projektikoosolek Belfastis ja kohtumine projekti koordinaatorkooli
õpetajate ning uute sõpradega Itaaliast, Ascoli Picenost. Meie väikese
reisiseltskonna moodustasid Kadrina Kunstidekooli ringijuht Ingrid
Pärnamäe, direktor Eve Vunk ja Kadrina Keskkooli algklassiõpetaja Mare
Kütt ning kolm õpetajat lasteaiast “Vesiroos” Tallinnast.
Lennureis Tallinnast Londoni kaudu Põhja-Iirimaale Belfasti
kestab kokku ainult nelja tunni ringis. Siia lisanduvad mitmed
turvaväravate läbimised, reisijate igakülgne kontroll
metallidetektoriga, kus palutakse võtta üleriided seljast, jalanõud
jalast, mütsid peast; kogemata ja teadmatusest käekotti jäänud esemete
(näiteks huuleläigete, parfüümide, kreemide ja igasuguste vedelike,
veepudelid kaasa arvatud) äraviskamised ja väike kahjutunne kaotatud
esemete pärast. Tollitöötajad teevad oma tööd professionaalselt ja
rutiinselt, ja see kõik toimub teadagi reisijate turvalisuse tagamiseks.
Kuidas asi alguse sai ja miks meie kooli Comeniuse
õppetööarenduslik projekt võiks huvitada? Aga midagi uut teha on ju
alati põnev ja miks mitte avardada silmaringi, kohtuda uute inimestega,
õppida ise uusi keeli ja muuta õpilaste elu projektitegevustega
mitmekesisemaks? Võimalusi selleks pakutakse ja nii käisingi koos
Jaanika Raudsepaga Tallinna lasteaiast “Vesiroos” eelmise aasta
oktoobris Belfastis Our Lady Queen of Peace lasteaed-algkoolis projekti
ettevalmistaval lähetusel.
Eesmärgiks oli
leida partnerkoole Euroopast, keda huvitab töö Comeniuse projektiga,
leida projektile pealkiri (selle me seal ühiselt välja mõtlesimegi – “Miles
of Smiles”) ja ühised tegutsemissuunad. Kokku peab projektis osalema
vähemalt kolm haridusasutust võimalikult erinevastest riikidest: meie
leidsime lisaks koolile Põhja-Iirimaalt Belfastist rahvusvahelised
koostööpartnerid kahe kooli näol Hispaaniast, Andaluusiast Huelvast ja
Itaaliast Ascoli Picenost. Kui partnerid leitud ja projektid kirjutatud,
tuli üle poole aasta oodata, kas koostööprojektile antakse stardiluba,
läbides kõigepealt riikliku Eesti Socratese büroo ning seejärel Euroopa
Socrates/Comenius büroo sõela. Kui augustis meile teatati, et võime
alustada, oli rõõm suur!
Esimeseks tegevuseks oli oma koolis ja keskkoolis (kohapealse
partnerina) leida inimesed, keda huvitab projektiga tegelemine ja kes
saavad seda õppetööd rikastades kõige paremini teha; lisaks tuli
arvestada õpilaste vanust ja seda, kui palju õpilasi on partneriks
valitud algklassis seotud kunstidekooliga. Sest projektiga tegelevad
õpetajad saavad võimaluse külastada partnerkoole ning kellele siis
reisida ega uusi kogemusi ei meeldiks saada! Nõnda kaasasin esmalt
projektitööle Kadrina Keskkoolist IIIa klassi (klassijuhataja Mare
Kütt), sest selle klassi õpilastest üle pooled tegelevad kunstidekooli
huviringides oma hobiga ning oma koolist kunstiosakonna ning solfedžo
rühmad (kus õpivad peaaegu kõik muusikaõpilased). Esimese tööna valmisid
õpilastel Comeniuse passid ja need võtsime ka Belfasti kaasa, et näidata
neid partnerkoolide õpilastele. Tore oli näha, et kõik lapsed olid vaeva
näinud ja rõõmuga ülesande täitnud. Järgmiste tegevustega haarame
kindlasti ka tantsurühmad ja teised kollektiivid. Kogu projekt on üles
ehitatud lihtsamatelt tegevustelt keerukamatele (ikka lootuses, et
tegevust jätkub kolmeks aastaks, aga igal aastal tuleb selleks
kõigepealt rahvusvaheliselt kooskõlastusringilt heakskiit saada).
Esimese aasta tegevused on Comeniuse passi, kahekeelse
piltsõnastiku (eesti-inglise keelne), ringlevate jutukeste (müütide,
legendide) ja Comeniuse logo valmistamine. Osad tööd valmivad
individuaalselt (Comeniuse pass) ühistööna koha peal (piltsõnastik),
osad kõigi partnerite ühistööna (ringlevad jutud); iga kooli parim logo
leitakse konkursi korras ja lõpptulemusena moodustub meie ühine logo
kõigi partnerite parimatest logodest. Kõik tööd saadetakse ringlema
partnerkoolidesse, moodustatakse Comeniuse nurgad ja stendid. Ja muidugi
ei unustata üksteist Euroopa päeval, riikide sünnipäeval, jõulude ajal
ja muude tähtsate sündmuste puhul. Kuna tegemist on alles projekti
algusega, siis usun, et häid mõtteid üha lisandub kõigi partnerite,
õpilaste, pedagoogide ja ka lastevanemate poolt.
Kuidas möödus esimene projektikoosolek Belfastis 6.-10.
oktoobrini? Kuna mina olin seal teist korda, vahendan enda muljete
kõrval ka tantsuõpetaja Ingrid Pärnamäe ja III a klassijuhataja Mare
Küti ühiseid muljeid.
Kõigepealt: reis toimus kooli alguses, küllaltki väikese
etteteatamisega, oli liiga lühike (koha peal ollakse projektikoosoleku
raames tavaliselt kolm päeva), nii ei jõudnud me reisiks ennast väga
hästi häälestada. Külastatud Our Lady Queen of Peace lasteaed-algkool
oli ääretult meeldiv ja rahulik. Sealset sõbralikku ja rahulikku
töömeeleolu sai tunnetatud kõigi meeltega. Võib-olla aitas sellele kaasa
õpilaste koolivorm, mis mõjub arvatavasti distsiplineerivalt. Tore oli
tõdeda, et kooli jaoks on iga laps oluline – kui ühes klassis oli
kuulmispuudega õpilane, siis ainult tema tarvis olid klassi nurkadesse
paigutatud kõlarid ja õpetaja rääkis mikrofoniga – nii sai ka see laps
teistega samaväärselt õppida. Väga hästi toimib kooli abiõpetajate
süsteem (seda küll teisiti, kui meie koolis). Seitsme erivajadusega
lapse jaoks oli koolis kolm abiõpetajat ja lisaks klassijuhataja. Tänu
abiõpetajale sai klassijuhataja vahetunnis lõõgastuda ja puhata. Kell
kolm on koolipäev lõppenud. Tore on vaadata, kuidas vanemad oma lastele
järele tulevad ja õpilased õhinal oma päevamuljeid jagavad. Kadedaks
tegi interaktiivne tahvel SMART BOARD – unustatud on kriit ja tahvlite
pesemine. Tahvlile saab arvuti abil projitseerida kogu ettevalmistatud
õppematerjali, lisaks kirjutada, joonistada, vigu parandada jne. Õpetaja
töö on mitmekordselt kergem! Huvitav on näha, millal selline tehnika
meie koolidesse jõuab (kusagil see võib-olla ongi juba kasutusel?).
Vestlustes nii iiri kui itaalia õpetajatega koorus välja kurb
tõsiasi, et õpetajate tööd hinnatakse kõigis neis riikides ühtemoodi –
ja seda kahjuks väikese palgaga. Aga noori õpetajaid on Iirimaal
koolides palju ja kui kuuldi seda, kui kõrge on pedagoogide keskmine
vanus Eestis, oldi lausa hämmastunud.
Ja kuigi programmis oli nii kohaliku kultuuriväärtustega kui ka
loodusega tutvumine, oli põhieesmärgiks siiski projektikoosolek.
Loomulikult oli äärmiselt meeldiv kohtuda kõigi partnerkoolide
esindajatega nii Põhja-Iirimaalt kui ka Itaaliast Ascoli Picenost. Nii
temperamentset ja ülekeeva energiaga inimest kui Antonella Ascoli
Picenost (asub Roomast kolme bussisõidutunni kaugusel) meie tuttavate
hulgas küll pole. Itaalia kolleegidega sai veidi proovitud ka itaalia
keelt rääkida – noh, see tähendab, et püüda neist aru saada ja lühike
intensiivkursus võtta. On veel midagi, milleks Comeniuse projekt annab
võimaluse – õppida uusi keeli (lihtsalt elu paneb sellise fakti ette,
olgu siis keeleks projekti töökeel inglise keel või itaalia keel!) ja
tutvuda teiste maade traditsioonidega – ühesõnaga anda võimalus ka
endale midagi päris uut õppida. Milline tore tõuge enesearenduseks!
Mida uut siis kogesime? Kolme päeva kohta kogunes hästi palju
uut ja põnevat infot. Esimene avastus kohale jõudes oli vasakpoolne
liiklus – see ajas alguses pea ikka päris sassi. Kogu aeg on tunne, et
midagi on viltu. Aga inimene harjub kõigega! Muljetavaldava ajalooga
Belfastist sai reisiseltskond osa bussiga linnatuuril käies. Üks
põnevamaid fakte seejuures oli, et kuulus “Titanic” on ehitatud Belfasti
laevatehases. Kedagi ei jätnud külmaks ka pommitamise tagajärjel
tekkinud tulistamisjäljed majaseintel (muide, eelmisel aastal käisime ka
Belfastis asuvas Europa Buscentre´s, mis on üks enam pommitatud hooneid
Euroopas).
Üks meeldejäävamaid ettevõtmisi oli ka Belfasti raekoja
külastamine. See 1906. aastal valminud hoone oli oma aja kohta üks
suurejoonelisemaid maju, mis näitas linna majanduslikku jõukust. Hoone
on siiani linna edu ja uhkuse sümboliks. Soovijatele antakse võimalus
istuda linnapea toolil, ta ametirüü ülle tõmmata ja lasta ennast
fotografeerida. Seda võimalust ei anta küll igas linnas ja seda kasutati
usinasti! Istusime raekoja saalis ja kui fantaasiale sai tiivad antud,
võis hästi ette kujutada, kuidas möllavad saalis vastastikku istuvate
volitatud linnavolikogu liikmete kired! Igal juhul on see maja uhke ja
kaunis, võimas näide viktoriaanlikust ehituskunstist!
Loomulikult ei jätnud ühtegi eestlast külmaks iiri tantsu
õppimine – meil oli võimalus suhelda lihtsate ja avatud inimestega, kes
tulid otsekohe vestlema, esitasid küsimusi, pakkusid head seltskonda ja
olid kannatlikud tantsuõpetajad. Õpetamine käib muide nii –
tantsuõpetajal on mikrofon käes ja ta ütleb iga proovi ajal kõik
tegevused ette, seejärel lastakse kõigil tantsuringidel tegevused läbi
teha (neid on 4-5) ja alles siis hakatakse koos tantsima. See kordub iga
tund – aga pole sugugi tüütu, sest tantsijad vahelduvad ja kui keegi
sammudega segamini läheb, ei tehta sellest mingit numbrit, vaid võetakse
huumoriga. Selline kooskäimine on väga armas komme: inimesed sisustavad
oma vaba aega heas seltskonnas ja samas püüavad säilitada
rahvuskultuuri. Koju minnes on kõigil hiigla mõnus tunne. Ja veel, iiri
tants võtab tantsuga iga päev mitte kokku puutuvad inimesed päris
võhmale ja panevad pea ringi käima, aga ei see sega tantsimist!
Unustamatu oli väljasõit Põhja-Iirimaa põhjaossa mööda hunnitut
ookeaniäärset rannikut. Meenuvad imekitsad mägiteed, muljetavaldavad
kiviaedadega tükeldatud smaragdrohelised rohumaad, ja seal rohtu
näksivad valged (roosa, sinise ja rohelise värviga märgistatud)
lambatupsud. Antrimis asub üks kõige huvitavamaid loodusnähtusi, mida
olen näinud – Giants Causeway (Hiiglaste teekond). Seda loodusimet peab
ise nägema, siis saab aru, kui võimas on loodus! Ookeanist ulatuvad
välja justkui hiiglaslikud kuuekandilised poldid, järskudel
graniitkaljudel mängib looduslik “orel”. Kui kellelgi on soov
Põhja-Iirimaad külastada, siis peaks selle koha küll kindlasti
reisiprogrammi võtma!
Omapärane oli see, et hästi palju liikus ringi ülikondades mehi
– neid jätkus ka õhtuks baaridesse ja pubidesse, mis on vaatamata
nädalapäevale alati puupüsti täis. Ei saa jätta märkimata, et üks asi,
milleta Iirimaast õiget pilti ei saa, on pubikultuur; see kuulub
“kohustuslikus korras” nende rahvuskultuuri juurde. Hästi toredad ja
kõige populaarsemad on just elava ja eheda iiri muusikaga baarid –
muusikud tulevad kohale, istuvad omaette ringis, musitseerivad justkui
iseenda tarbeks – mõni lahkub, mõni lisandub, vahepeal rüübatakse õlut –
aga mõnus meeleolu on loodud kõigile külastajatele. Ma ei tea, kas see
on nii, kuid mingi hingesugulus paistab siduvat eesti ja iiri muusikat.
Ja üllatus-üllatus, süüa paljudes pubides pärast kella kuut kahjuks ei
saa.
Kuigi lugu tuli pikk, pole siin kirjas sugugi mitte kõik, mida
me projektikohtumisel selle kolme päeva jooksul kogesime. Loodame väga
ka seda, et need iiri õpetajad ja õpilased, kes seni ei teadnud, kus
asub Eesti, seda nüüd teavad. Seda enam, et kuninganna Elizabeth Eestit
külastas ja kindlasti oli ka Põhja-Iirimaa lehtedes sellest juttu.
Võib tunduda, et mis see siis ära ei ole, tegeleda selliste
suhteliselt väikeste asjadega – aga see pole sugugi nii. Kogu selle töö
koordineerimine, ühiste arusaamadeni jõudmine ja tegevuste nautimine
nõuab ka heatahtlikkust, kuulamisoskust, erinevate temperamentidega
kohanemist ja koostöösoovi. Ilma nende omadusteta projektitöö lihtsalt
ei suju.
Järgmine projektikoosolek toimub juba veebruaris 2007 Itaalias
Ascoli Picenos. Loodame seal kohtuda ka oma Hispaania partneritega, kes
seekord kahjuks osaleda ei saanud.
Kõigi projektikoosolekul osalejate ühine arvamus oli – maailma
näha, mõnusate kolleegidega ja õpilastega teistest riikidest kohtuda on
silmaringi arendav ja energiat andev. Jääme põnevusega ootama uusi
kohtumisi ja loodame, et ka õpilastele pakuvad projektitegevused rõõmu.
Eve Vunk
Kadrina Kunstidekooli direktor