Kinnitatud 28.
augustil 2023. a.
Eve Vunk
direktor
KADRINA KUNSTIDEKOOLI
MUUSIKAOSAKONNA ÕPPEKAVA
ÜLDSÄTTED
§ 1 Reguleerimisala ja ülesehitus
1.
Kadrina Kunstidekooli (edaspidi kooli) õppekava on dokument, mille
alusel toimub õppetöö ja kus arvestatakse kooli omapära.
2.
Muusikalise põhihariduse õppekava loob eeldused isiksuse
muusikakultuurilise aluse ning tervikliku maailmapildi kujunemiseks ja
eluegseks muusikaharrastuseks ning annab vajaliku ettevalmistuse
muusikaõpingute jätkamiseks kutsekesk- või kõrghariduse astmes.
3.
Kooli õppekava määrab kindlaks õppe-eesmärgid, õppeaja, õppeainete
loendi koos ajalise kestuse ja ainekavadega, õppeainete valiku
võimalused ja tingimused ning nõuded õppeetappide ja kooli lõpetamise
kohta.
4.
Õppekava koosneb üldosast ja lisadest. Lisades esitatakse ainekavad.
5.
Õppekava kinnitab direktor oma käskkirjaga.
1. jagu
ÜLDOSA
Alusväärtused ning muusikalise
põhihariduse ülesanded
§ 2 Alusväärtused
Muusikalise põhihariduse alusväärtusteks on humanism,
demokraatia ja sotsiaalse ning kultuurikeskkonna jätkusuutlik areng ning
rahvuslike kultuuritraditsioonide säilitamine ja edasiarendamine, seda
eriti pillimängu valdkonnas.
§ 3 Muusikalise põhihariduse ülesanded
Muusikalise põhihariduse ülesanne on toetada õppuri
muusikaalast arengut ja tema isiksuse kujunemist nii, et õppur:
1) usub endasse ja on tuleviku suhtes optimistlik;
2) kujundab oma ideaale, püstitab endale lühi- ja pikemaajalisi
eesmärke muusika valdkonnas, tegutseb nende nimel, juhib ja korrigeerib
oma käitumist ning võtab endale vastutuse oma tegude eest;
3) suudab sihiteadlikult ja kannatlikult töötada oma
arengu huvides;
4) suudab tegutseda muusikavaldkonnas nii üksikisikuna kui
kollektiivis; on võimeline jätkama muusikaõpinguid järgmises
haridusastmes.
§ 4 Pädevused
(1) Pädevus on teadmistel, oskustel ja väärtushinnangutel
põhinev suutlikkus muusikavaldkonnas tulemuslikult toimida. Õppekava
ning õpetuse ja kasvatuse kaudu loob kool tingimused õppekavas määratud
pädevuste saavutamiseks.
(2) Muusikalise põhihariduse üldpädevused on:
1) õpipädevus – suutlikkus organiseerida õpikeskkonda,
planeerida õppimise protsessi ja seda jälgida; suutlikkus mõista, et
õppimine on tema enda tegevuse tulemus;
2) suhtlemispädevus – võime töötada erinevates kollektiivides,
aktsepteerida inimestevahelisi erinevusi ja nendega arvestada;
3) ettevõtlikkuspädevus – püstitada eesmärke, võtta
initsiatiivi.
(3) Muusikavaldkonna pädevused on:
1) suutlikkus mõista muusikakultuuri erinevaid nähtusi, tunda
ja teada muusikaajaloo tähtteoseid;
2) oma põhipilli mänguoskuse omandamine põhihariduse õppekavas
ettenähtud tasemel;
3) suutlikkus kriitiliselt hinnata oma pillimänguoskuse taset,
selle kõlakvaliteeti ja esteetilist mõju kuulajatele;
4) muusikateoreetiliste teadmiste omandamine õppekavas
ettenähtud mahus ja tasemel.
§ 5 Pädevused kooliastmeti
Eelpädevused
*rütmitaju
*muusikaline mälu
*muusikaline kuulmine
*häälejuhtimisoskus
(1) Algastme pädevused
Õppur:
*on omandanud esmased pillimänguvõtted
*on omandanud esmased rühmatöö oskused
* mõistab iseseisva töö tähtsust
* omab esinemiskultuuri kogemust
* oskab end muusikaliselt väljendada
* on omandanud algteadmised noodikirjast
(2) Noorema astme pädevused
Õppur:
* on omandanud põhilised pillimänguvõtted
* on omandanud koosmänguks vajalikud mängu- ja
noodilugemisoskused
* oskab seostada omandatud muusikateoreetilisi teadmisi
praktilise pillimänguga
* on võimeline esinema solistina ja kollektiivi liikmena
* oskab harjutada eesmärgistatult
* on arenenud sisemise kuulmise oskus
(3) Vanema astme pädevused:
Õppur:
* on omandanud muusika esitamiseks ja koosmusitseerimiseks
vajaliku pillimänguoskuse, mis võimaldab jätkata muusikaõpinguid
* on õppinud muusikat lugema, kirjutama, kuulama ja
tundma tasemel, mis võimaldab jätkata muusikaõpinguid
* omab arenenud loomingulist mõtlemist
* omab muusikalist eneseväljendus- ja esinemisoskust
* oskab teadlikult jälgida ja teadvustada endale oma nõrkusi ja
tugevusi
* oskab iseseisvalt töötada
* on omandanud kollektiivis töötamise oskuse
* oskab eristada erinevate ajastute muusikat.
Õppuri oskused ja teadmised, mille alusel toimub õppuri
üleviimine ühest astmest teise ning õppekava lõpetamine on määratletud
põhihariduse õppekava juurde kuuluvate erinevate huvialade ainekavadega.
2. jagu
Õpi-ja õpetamiskäsitus ning õpikeskkond
§ 6 Õpi- ja õpetamiskäsitus
(1) Õppekava arvestab õppimise kui aktiivse ja
eesmärgistatud elukestva protsessiga, kus lisaks õppuri isiklikele
omadustele ja motivatsioonile on suur roll ka õpikeskkonnal.
(2) Õppekava mõistab õpetamist kui õpikeskkonna organiseerimist
viisil, mis arvestab ümbritseva sotsiaalse ja kultuurilise keskkonnaga,
õppuri varasemate teadmiste ja oskustega.
(3) Õppekava seab õppuri ette tema arengule vastavad, kuid
pingutust nõudvad ülesanded, mille kaudu tal on võimalik omandada
kavandatud õpitulemused.
On tähtis, et õppur õpib teadlikult jälgima ja teadvustama
endale oma nõrkusi ja tugevusi.
(4) Õppetegevuse kavandamisel ja läbiviimisel võetakse arvesse
õppuri võimeid.
ning püütakse teda suunata aktiivsele ja eesmärgistatud
õpiprotsessile.
(5) Õpetuse ülesanne on suunata õppurit pikaaegsele,
järjepidevale, sihiteadlikule ja kannatlikule tööle nii üksikisiku kui
rühma liikmena.
(6) Kuna muusika õppimine on seotud vastastikuse suhtlemisega,
liitub see olulisel määral selle konkreetse sotsiaalse ja kultuurilise
keskkonnaga, kus see toimub.
§ 7 Õpikeskkond
(1) Kuna õpitulemuse määrab suurel määral õppija ise, peab
õpikeskkond andma õppijale võimaluse seada oma eesmärgid, omandada
iseseisva töötamise oskus ning oskuse töötada kollektiivis.
(2) Kõige olulisem on õppuri ja õpetaja vaheline suhtlemine
ning erinevate õppimis-, töötamis- ja hinnangusüsteemide arvestamine.
(3) Eesmärgiks peab olema avatud, julgustav ja positiivne
õpikeskkond. See võimaldab õppuri suhtlemisoskuse, algatusvõime ja
sihikindluse arendamist. See innustab õppurit aktiivsusele, loovusele,
iseseisvale mõtlemisele ja lisab õpimotivatsiooni. Õnnestumise
kogemused, mis muusikahariduses on pikaajalise sihikindla
töötamise tulemuseks, kasvatavad õppuri usku oma võimetesse.
(4) Õpikeskkond peab olema selline, et õppijal on võimalik oma
annete ja omandatavate muusikaliste väljendusvahendite
eesmärgipärane ning mitmekülgne arendamine.
3. jagu
Õpetuse eesmärgid, maht ja sisu
§ 8 Õpetuse eesmärgid
(1) Muusikalise põhihariduse eesmärgiks on, et õppur:
* omandab muusika esitamiseks ja koosmusitseerimiseks vajaliku
pillimänguoskuse, mis võimaldab õpingute jätkamise kutse omandamiseks
*õpib muusikat lugema, kirjutama, kuulama ja tundma tasemel,
mis võimaldab õpingute jätkamise kutse omandamiseks
* arendab muusikalist eneseväljendus- ja esinemisoskust
*omandab iseseisva töö oskuse
*omandab kollektiivis töötamise oskuse.
(2) Õpetuse keskne sisu
Pilli- ja koosmänguõpetuse keskseks sisuks on põhipilli
põhiliste mängutehnikate ja repertuaari omandamine ning koosmänguoskuste
kujundamine.
Muusika tugiained peavad andma muusika lugemis- ja
kirjutamisoskuse ning teadmised muusikaajaloo ja eri stiilide kohta.
Võimalikud lisaained peavad toetama õppuri muusikalist arengut.
§ 9. Õpetuse maht ja sisu
(1) Õpetuse maht
1.1. Muusikaline põhiharidus on eelkõige mõeldud kooliealistele
lastele.
1.2. Muusikalise põhihariduse moodustab erinev õppetundide arv,
sealhulgas 490 tundi huviala, 490 tundi solfedžot, 140 tundi muusikalugu
(alates 4. klassist), kooli võimalusi ja õpilase soove arvestades
ansamblitunde alates 1. klassist 1 tund nädalas ja lisapill 0,5/1,0
tundi nädalas
1.3. Muusikalise põhihariduse struktuur:
Pilliõpe 490 tundi seitsme õppeaasta jooksul,
koosmusitseerimine ja lisaaine vastavalt kooli võimalustele ja õpilase
soovile
Teoreetilised tugiained 595 tundi, sealhulgas I-VII klass
solfedžo 490 tundi, muusikalugu IV-VII klass 140 tundi
Lisaaineid õpetatakse vastavalt õppuri soovile ja kooli
võimalustele.
Koosmusitseerimine toimub kogu õpingute aja jooksul alates
sellest ajast kui õppuri mänguoskus seda võimaldab ja vastavalt kooli
võimalustele (võimalusel alates esimesest õppeaastast 0,5 kuni üks
õppetund nädalas).
1.4. Õppekava võimaldab vastava tasemega pedagoogide olemasolul
muusikalise põhiastme lõpetanud andekatele õpilastel jätkata õpinguid
lisaastmes kuni käsiloleva üldhariduskooli astme lõpetamiseni.
Tundide maht lisaastmes/lisa-aastatel (4 lisa-aasta jooksul
kokku kuni 280 tundi):
pilliõpe ja koosmusitseerimine: kuni 280 tundi
rühmatugiaine: 35-70 tundi õppeaastas (eeldab õpingute
jätkamist kõrgema astme muusikaõppeasutuses).
(2) Oskused ja teadmised, mille alusel toimub õppuri
üleviimine ühest astmest teise ning õppekava lõpetamine, on määratletud
õppekava juurde kuuluvate erinevate huvialade ainekavadega.
4. jagu
Õppekorraldus
§ 10. Muusikalise põhihariduse korraldamine
(1) Muusikalise põhihariduse korraldamise aluseks on kooli
õppekava.
(2) Muusikalise põhihariduse korraldamisel võetakse
arvesse muusikaalase professionaalse eelõppe poolt esitatavad nõuded.
(3) Õpetuse põhitegevused on pillimäng, laulmine, muusikalise
kirjaoskuse arendamine, muusikakultuuri ja muusikastiilide
tundmaõppimine.
(4) Muusikaline põhiharidus jaguneb astmeteks: I, II ja III
aste.
(5) Õppeaasta kestab õppe algusest ühel kalendriaastal uue õppe
alguseni järgmisel kalendriaastal. Õppeaasta koosneb õppe- ja
eksamiperioodist ning koolivaheaegadest.
(6) Õppeaasta algab 1. septembril.
(7) Õppeperioodi arvestusühikud on õppetund, õppepäev, õppenädal,
trimester ja poolaasta.
(8) Õppeperioodis on vähemalt 175 õppepäeva (35 nädalat).
(9) Õppurite nädalakoormus õppetundides määratakse kooli õppekavaga.
(10) Tunni pikkus on 45 minutit.
§ 11 Lõputunnistuse sisu
(1) Õppeaasta tunnistus on dokument, mille kaudu kool teavitab
õppurit ja vanemat õppuri edasijõudmisest. Tunnistusele kantakse
järgmised andmed:
* kooli nimetus ja õppeaasta number;
* õppuri ees- ja perenimi;
* õppeainete kokkuvõtvad hinded või sõnalised hinnangud;
* käitumise ja hoolsuse hinded;
* andmed tasemeeksamite kohta ja järgmisse astmesse üleviimise kohta.
1.1. Tunnistuse sissekanded kinnitatakse kooli direktori ja
pilliõpetaja allkirjade ning kooli pitsatiga.
(2) Lõputunnistus
2.1. Lõputunnistus on ametlik dokument, kus arvestatakse õppekavas
toodud nõudmistega.
2.2. Tunnistus sisaldab:
* õppeasutuse nimi
* õppekava nimetus
* õppuri nimi ja isikukood
* õpingute aeg
* pilli (huviala) lõpueksami toimumise aeg, tundide maht, hinne ja
vastavus õppekava lisana kinnitatud ainekava nõuetele
* muusika põhialuste lõpueksami toimumise aeg, hinne ja vastavus
raamõppekava lisana kinnitatud ainekava nõuetele
* muud võimalikud eksamid
* EV Haridus-ja teadusministeeriumi poolt antud koolitusloa andmed
* seadusandlus, millele õpetus tugines
* hinnete skaala.
5. jagu
Õppesisu
§ 12 Õppesisuks on:
(1) Eelõppes:
1. Suunatakse lapsi mängult õppimisele;
2. Selgitatakse välja eeldused ja suunatakse õige huviala
valikule.
(2) Põhiõppesse võetakse õppurid vastu muusikaliste katsete
alusel. Konkursi korraldamiseks moodustatakse koolis vastuvõtukomisjon.
Kadrina Kunstidekoolis kuulub vastuvõtukomisjoni vähemalt 3 õpetajat.
Vastuvõtutingimused ja kord on kehtestatud vastuvõtueeskirjadega.
Põhihuviõppes toimub:
- õppurite pillimänguoskuse kavakindel arendamine;
- loominguprotsessi seaduspärasuste ja etappide
tundmaõppimine;
- tehniliste oskuste arendamine;
- ettevalmistus professionaalse muusikahariduse
omandamiseks kõrgema astme koolis.
Muusikaosakonna vanema astme lõpetamisel antakse õppurile
põhikooli lõputunnistus.
(3) Lisa-aastad on õppurile, kes
- on edukalt läbinud põhihuviõppe;
- omab eeldusi muusikaliseks tegevuseks ning on
orienteeritud professionaalse muusikahariduse omandamisele;
- vajavad vanuse tõttu järjepidevat õpet kuni
üleminekuni kutse omandamiseks.
(4) Õppeainete loend
|
Eel-kool |
|
|
|
|
|
|
Lisa-aastad |
|
Õppeained |
1 õa |
I õa |
II õa |
III õa |
IV õa |
V õa |
VI õa |
VII õa |
I-IV õa |
Põhipill
490+70 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Solfedžo
490+105
595 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
Muusikalugu
140 |
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Koosmusitseeerimine ** 245 |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Individuaalne lisaaine ** 210 |
1* |
|
|
0,5-1 |
0,5-1 |
0,5-1 |
0,5-1 |
0,5-1 |
|
Õppetundide maht õppeaastas |
70 |
140 |
140 |
140 175 192,5 |
175 210 227,5 |
175 210 227,5 |
175 210 227,5 |
175 210 227,5 |
140 + 140 |
Kogumaht: 1 505 (eelkool – 1 aasta kuni lisa-aastad – 4
õppeaastat); põhiõppe õppeainete kogumaht 1 295 (arvestatud ka 1 tund
koosmusitseerimist)
Põhiõpe – 2 põhipillitundi, 2 solfedžotundi ja 1 muusikalootund
nädalas =
1 120 tundi kokku
*Finantseeritakse isemajandavatel alustel.
** Lisaaineid õpetatakse vastavalt õppuri soovile ja kooli
võimalustele.
1. Numbrid tabelis tähistavad nädalatundide arvu.
2. Lisaained määratakse lähtuvalt õppuri isikupärast ning kooli
võimalustest. Lisaainete õppimisest võib loobuda, st need pole
kohustuslikud.
3. Kõikide pillide tehniline arvestus viiakse läbi kaks korda
õppeaastas (üks kord poolaastas), hindelised esinemised üks kord
esimesel poolaastal ja kaks korda teisel poolaastal (igas trimestris üks
kord).
4. Eksamid on noorema astme ja vanema astme lõpetamisel
järgmiselt:
- noorema astme lõpetamisel tasemetöö/eksam solfedžos ja
põhipillis;
- vanema astme lõpetamisel lõpueksamid põhipillis ja
solfedžos.
(4) Ühe õpilase lisaainete tundide arv ei tohi ületada 1
nädalatundi. Erandeid võib vastavalt kooli võimalustele teha väga heade
eeldustega õpilastele.
(5) Individuaalne lisaaine
- Kõigi huvialade õppuritel on võimalus alates 3.
õppeaastast õppida individuaalset lisaainet;
- lisaainete õppimise eest ei nõuta lisaõppetasu;
- õppur võib õppenõukogu otsuse alusel ja tema
individuaalset eripära ning soove arvestades minna põhikoolist üle
vabaõppesse.
(6) Vaba õppekavaga õpe/vabaõpe
- Vabaõppesse võetakse õppureid õppenõukogu otsusega vabade
kohtade olemasolul vanema avalduse alusel;
- õpitakse ainult pilli või/ja osaletakse koosmusitseerimise
või solfedžo huviala tundides 1-2 õppetundi nädalas;
- õppuritele ei väljastata lõputunnistust, vaid tunnistus,
kuhu on märgitud õppimise aeg, läbitud huviala(d), nende maht ja
hinnang teadmiste tasemele;
- arvestuslik ettemängimine toimub 2 korda õppeaastas, kus
õppur esitab vähemalt 2 pala vabalt valitud žanris;
- vabaõppes õppiva õppuri puhul arvestatakse
individuaalõppekava koostamisel tema individuaalset eripära; tema
tase peaks vastama samale tasemele kui põhiõppe õppuritel, eeldades,
et õppuri huvi õpitava vastu on suur ja ta töötab intensiivsemalt;
- vabaõppes on võimalik õppida 1-7 aastat.
(7) Õppeainete loend
|
|
|
|
|
|
|
|
Õppeained |
I õa |
II õa |
III õa |
IV õa |
V õa |
VI õa |
VII õa |
Põhipill/aine või |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
solfedžo |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Õppetundide arv õppeaastas |
35-70 |
35-70 |
35-70 |
35-70 |
35-70 |
35-70 |
35-70 |
Pop-jazz osakond (töötab alates 2003/pop-jazzlaul;
03.11.2008/löökpillid;)
Löökpillid (trummid, ksülofon, marimba). Õppeaeg kuni 4
õppeaastat, 1 õppetund nädalas, 35 õppetundi õppeaastas
Laul, õppeaeg 1-7 aastat, 1 õppetund nädalas, 35 õppetundi
õppeaastas.
Solfedžo – õppeaeg vastavalt õppuri soovile
Õppemaht oleneb läbitud õppeaastate arvust. Vabaõppes võib
õppida mitut huviala (kas korraga või erinevatel õppeaastatel).
6. jagu
Hindamine
(1) Õppurite hindamine toimub viiepallisüsteemis, kus hinne "5"
on "väga hea";
hinne "4" on "hea", hinne "3" on "rahuldav", hinne "2 " on
"puudulik" ja hinne "1" on "nõrk". Käitumist hinnatakse hinnangutega
„meeldiv“, „rahuldav“, „mitterahuldav“; hoolsuse hindamine toimub
viiepallisüsteemis.
(2) Õppimise käigus analüüsib ja hindab õppur õpitavat pidevalt
ning edukus sõltub õppuri oskusest õppida. Õppur peab arvestama õpitu
elluviimise põhimõtet, teadlikkuse, süstemaatilisuse, järjepidevuse
printsiipi. Õpetaja on õpitegevuste kavandaja, looja, innustaja. Ta peab
õppuri juures arvestama individuaalsuse, ea- ja jõukohasuse,
näitlikkuse, lihtsamalt keerulisemale ülemineku põhimõtteid, õppuri
kontsentreerumisoskust, jälgima puhkepauside pidamise ja üleõppimisega
seotud printsiipe.
(3) Hindamine on osa kooli õppeprotsessist. Õppur peab teadma,
mida hinnatakse, milliseid hindamisvahendeid kasutatakse ja millised on
hindamise kriteeriumid. Hindamise põhimõtted on ära toodud “Kadrina
Kunstidekooli hindamisjuhendis” .
(4) Hindamise põhieesmärgid on:
- motiveerida õppurit sihikindlamalt õppima ja oma huvialaga
tegelema;
- anda teavet õppimise käigust õppurile, õpetajale, kooli
direktorile, vanematele;
- määratleda õppurite individuaalsed õpitulemused.
(5) Hindamine võib olla sõnaline (analüüs/hinnang) ja
numbriline (hinne), kusjuures Kadrina Kunstidekoolis rakendatakse
5-pallist numbrilist hindamissüsteemi:
- protsessi hindamine (jooksva õppimise või vahetulemuste
arvestamine);
- arvestuslik hindamine võib olla nii koolisisene kui
-väline (avalik ja arvestuslik kontsert, eksam);
- õpitulemuste arvestuslik ja kokkuvõttev hindamine on
aluseks tunnistuste väljaandmisel õppekava nõuete täitmise ja kooli
lõpetamise kohta;
- koolis rakendatav hindamissüsteem sisaldab positiivseid ja
negatiivseid hindeid, kuid õppuri üleviimine õppeaastalt järgnevale
toimub positiivsete hinnete alusel;
koolivälise arvestusliku hindamise ühe vormina kasutame
üleriigiliste ja regionaalsete konkursside, ülevaatuste ja kohalikes
kultuuri- ja haridusasutuses toimunud esinemiste tulemusi.