Kunstiosakonna õppekava
Kinnitatud õppenõukogus 4. juunil 2010
ÜLDSÄTTED
- Kadrina Kunstidekooli (edaspidi kooli) õppekava on
dokument, mille alusel toimub õppetöö ja kus arvestatakse kooli
omapära.
- Kooli õppekava ainekavades esitatud nõuded tagavad
eelhariduse üleminekuks kutseharidusele.
- Kooli õppekava määrab kindlaks õppe-eesmärgid, õppeaja,
õppeainete loendi koos ajalise kestuse ja ainekavadega, õppeainete
valiku võimalused ja tingimused ning nõuded õppeetappide ja kooli
lõpetamise kohta.
- Õppekava koosneb üldosast ja ainekavadest.
I ÜLDOSA
Õppe- ja kasvatustöö üldeesmärgid
Kooli ülesandeks ja eesmärgiks on laste ja noorte loomevõimete
avastamine ja kavakindel arendamine, professionaalse kunstihariduse
õppeks tarviliku ettevalmistuse andmine ning kohaliku kultuurielu
edendamine Eesti kultuuritraditsioonide alusel.
Kooli ülesandeks on püsida areneva huvikoolina Eesti
kultuurimaastikul ja olla kohaliku kunstielu keskuseks; igakülgselt
harmoonilise inimese arendamine, lisaks professionaalsetele omadustele
eetiliste ja esteetiliste omaduste kasvatamine lastes.
Õppe- ja kasvatustöö koolis peab aitama kujuneda isiksusel,
kes:
- mõtleb loovalt;
- on töökas, sihikindel ja püsiv;
- oskab oma tegevust eesmärgistada, kavandada ja hinnata;
- suudab valida, otsustada ja vastutust kanda;
- oskab teha süstemaatilist tööd, on valmis koostööks;
- mõistab teadmiste ja pidevõppe tähtsust, oskab õppida,
täiustab oma õpitehnikaid;
- suudab järgida eneseorganiseerimise põhimõtet;
- arendab aktiivse kunstilise tegevuse kaudu kunstitaju,
fantaasiat.
II ÕPPEKAVA PÕHIMÕTTED
- Võrdne võimalus kunstialase eelhariduse omandamiseks ja
professionaalseks õppeks ettevalmistamiseks tagab andekatele
õppuritele võrdsed võimalused ühest õppeaastast teise, ühest koolist
teise üleminekuks.
- Ainekavades on võimalik valida sobivate kunstiteoste
vahel, ainekavad annavad oskuste arendamiseks suunad ja
tasemenõuded.
- Õppekorralduses ja õppesisu valikul arvestatakse ealisi ja
individuaalseid iseärasusi.
- Koolielu reegleid kujundavad õppurid, pedagoogid ja
lapsevanemad üheskoos. Õppetöö kavandamisel peetakse silmas igaühe
võimekust, kus kooli ülesanne on suunata õppurit oma tegevust
jälgima ja õppimist kavandama, analüüsima ning kujundama oma
isikupära.
III SEOSED ERI ÕPPEAINETE VAHEL
- Kunstiainete õppes on õppeained (joonistamine, vormiõpetus
(skulptuur), kompositsioon, maalimine, kunstiajalugu) omavahel
tihedalt seotud ning õppuri areng sõltuvuses tehniliste ja vaimsete
omaduste arendamise ajastamisest. Pedagoogide ülesandeks on leida ja
välja kujundada professionaalseks õppeks võimelised õppurid ja
õppekava tervikliku täitmise korral suunata nad sobivale erialale.
IV ÕPPEPROTSESS
- Õppimise käigus analüüsib ja hindab õppur õpitavat
pidevalt ning edukus sõltub õppuri oskusest õppida. Õppur peab
arvestama õpitu elluviimise põhimõtet, teadlikkuse,
süstemaatilisuse, järjepidevuse printsiipi. Õpetaja on õpitegevuste
kavandaja, looja, innustaja. Ta peab õppuri juures arvestama
individuaalsuse, ea- ja jõukohasuse, näitlikkuse, lihtsamalt
keerulisemale ülemineku põhimõtteid, õppuri kontsentreerumisoskust,
jälgima puhkepauside pidamise ja üleõppimisega seotud printsiipe.
- Hindamine on osa kooli õppeprotsessist. Õppur peab teadma
mida hinnatakse, milliseid hindamisvahendeid kasutatakse ja millised
on hindamise kriteeriumid. Hindamise põhimõtted Kadrina
Kunstidekoolis on välja töötatud juhend “Õppurite hindamise kord” .
- Hindamise põhieesmärgid on:
- motiveerida õppurit sihikindlamalt õppima;
- anda teavet õppimise käigust õppuritele, õpetajale,
kooli direktorile, lapsevanematele;
- määratleda õpilaste individuaalsed õpitulemused.
- motiveerida õppurit sihikindlamalt õppima;
- Hindamine võib olla sõnaline (analüüs/hinnang) või
numbriline (hinne). Kadrina Kunstidekoolis rakendatakse 5-pallist
numbrilist hindamissüsteemi:
- protsessi hindamine (jooksva õppimise või
vahetulemuste arvestamine);
- arvestuslik hindamine võib olla nii koolisisene kui
-väline (näitused);
- õpitulemuste arvestuslik ja kokkuvõttev hindamine on
aluseks tunnistuste väljaandmisel õppekava nõuete täitmise ja
kooli lõpetamise kohta;
- koolis rakendatav hindamissüsteem sisaldab
positiivseid ja negatiivseid hindeid, kuid õppuri üleviimine
õppeaastalt järgnevale toimub positiivsete hinnete alusel;
- koolivälise arvestusliku hindamise ühe vormina
kasutame üleriigiliste ja regionaalsete konkursside, ülevaatuste
ja kohalikes kultuuri- ja haridusasutuses toimunud näituste
tulemusi.
- protsessi hindamine (jooksva õppimise või
vahetulemuste arvestamine);
V ÕPPEKORRALDUS
Õppeprotsess astmeti:
eelkool – 1-2 õppeaastat;
põhikool – noorem aste, 1.-2. õppeaastani; vanem aste 3.-5.
õppeaastani;
lisa-aasta(d).
Õppeaasta kestab 35 õppenädalat.
Eelkoolis:
1.
Antakse lastele eakohast kunstiõpet;
2.
selgitatakse välja eeldused ja suunatakse õige huviala valikule.
Põhiõppesse võetakse õppurid vastu katsete alusel. Konkursi
korraldamiseks moodustatakse koolis vastuvõtukomisjon. Kadrina
Kunstidekoolis kuulub vastuvõtukomisjoni vähemalt 3 õpetajat.
Vastuvõtutingimused ja kord on kehtestatud vastuvõtueeskirjadega.
Põhiõppes toimub:
-
õppurite kunstiliste oskuste kavakindel
arendamine;
-
loominguprotsessi seaduspärasuste ja etappide
tundmaõppimine;
-
tehniliste oskuste arendamine;
-
ettevalmistus professionaalse kunstihariduse
omandamiseks.
Kunstiosakonna vanema astme lõpetamisel antakse õppurile
põhikooli lõputunnistus.
Lisa-aastad on õppurile, kes
-
on edukalt läbinud põhikooli;
-
omab eeldusi kunstiliseks tegevuseks ning on
orienteeritud professionaalse kunstihariduse omandamisele;
-
vajavad vanuse tõttu järjepidevat õpet kuni
üleminekuni kutseharidusele.
Huvialade loend kunstiosakonna põhiõppes
Noorem aste
Vanem aste
|
Eel-kool |
|
|
|
|
|
Lisa-aastad |
Õppeained |
I-II õa |
I õa |
II õa |
III õa |
IV õa |
V õa |
I-II õa |
Joonistamine |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Maalimine |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Kompositsioon |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Skulptuur-vormiõpetus |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Kunstiajalugu |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Õppepraktika |
|
28 |
28 |
28 |
28 |
28 |
28 |
Maht õppeaastas |
140 |
238 |
273 |
273 |
273 |
273 |
273 |
1.
Numbrid tabelis tähistavad nädalatundide arvu.
2. V õppeaastal
tehakse lõputöö ja antakse lõputunnistus, kus on ära toodud õppeaeg koolis, läbitud huvialad, õppetundide maht ja hinnang õppetööle.
3. Õppepraktikal
süvendatakse õpitut eri miljöös: looduspildid, linn jne.
Vaba õppekavaga õpe (vabaõpe) on õppuritele,
-
Vabaõpe on soovi korral ettevalmistus põhikooli
astumiseks;
-
kes soovivad õppida ainult 4 õppetundi nädalas
põhikooli õppekavas õpetatavaid huvialasid;
-
õppuritele ei väljastata lõputunnistust, vaid
tunnistus, kuhu on märgitud õppimise aeg, läbitud huvialad, nende maht
ja hinnang teadmiste tasemele;
-
vabaõppes õppiva õppuri puhul arvestatakse
töökava koostamisel tema individuaalset eripära;
-
vabaõppes on võimalik õppida vastavalt õppuri
soovile 1-7 aastat.
Üldkultuuri valdkonnas töötavad kunstiringid, mille ülesandeks
on välja selgitada lapse eeldused asuda õppima põhiõppesse ja anda neile
võimalus tegeleda kunsti huvialaga.
Kunstiringides käivate õppurite vanus: 7-17 aastat.
Kunstiringid töötavad eraldi algajatele ja edasijõudnutele.
Õppur võib osaleda kunstiringis nii mitu aastat, kui soovib. Ainekava
koostades arvestatakse õppurite iga ja läbitud õppeaastate arvu.
Edasijõudnute kunstiringis koostatakse ainekava igal õppeaastal
õppurite individuaalset eripära arvestades vastavalt
õppurite vanusele ja läbitud õppeaastate arvule.
Õppeained |
|
|
|
|
|
|
I õa |
II õa |
III õa |
IV õa |
V õa |
Joonistamine |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Maalimine |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Skulptuur |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Maht õppetundides ühes õppeaastas |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
Ringid töötavad 35 nädalat.