Comeniusega kevadises Itaalias
Pitsa, spagetid, jalgpall, kaunis itaalia keel,
võluv kunst ja arhitektuur, kuulsad kunstnikud ja filminäitlejad …. ja
nii edasi. Igaühel meist on itaallastest ja Itaaliast oma ettekujutus,
kuid oma silm on kuningas ja nii asus üks väike grupp eestlasi reisile
Itaaliaasse, eesmärgiks osaleda Comeniuse projektikoosolekul Marche
regioonis Ascoli Piceno provintsi samanimelise keskuse Direzione
Didattica Ascoli Piceno Centro algkool-lasteaias. Projektikohtumine
toimus 9.-14. veebruarini. Itaalia on väga põneva
ajaloo, kultuuri ja kauni loodusega riik. Kui selle tundmaõppimiseks on
võimalus, siis tuleb seda nautida täiel rinnal.
Kuidas õpivad õpilased ja kuidas töötavad
pedagoogid meie partnerkoolis, seda läksid uurima Kadrina Kunstidekooli
õpetajad (solfedžoõpetaja Marian Pääbus, kunstiõpetaja Marika Soone,
akordioniõpetaja Margus Laugesaar ja projektijuht Eve Vunk) koos
partneritega Tallinna lasteaiast “Vesiroos” ja Põhja-Iirimaalt
Belfastist Our Lady Queen of Peace algkool-lasteaiast. Projekti nimi on
“Miles of Smiles” ja eestikeelse variandi pealkirjaks oleme pannud “Miljon
naeratust”. Ja naeratusi oleme projektikohtumistel kohanud kui mitte
miljoneid, siis sadu kindlasti. Me kohtusime partneritega teist korda,
esimest korda saime kokku eelmise aasta oktoobrikuus Belfastis. Kahjuks
ei osalenud ka nüüd partnerid Hispaaniast Huelvast, kuid loodame nendega
siiski tulevikus kohtuda.
Külastatud kool Ascoli Picenos töötab neljas
erinevas hoones, koolide nimed on Sant´Agostino, Malaspina, San Domenico
ja Borgo Chiaro ning kooli tööd juhib üks direktor. Kõigisse koolidesse
sisenedes tervitasid meid Comeniuse väljapanekud – oleme vahetanud
projekti jooksul õpilaste Comeniuse passe ja piltsõnastikke. Õpilased on
projektiga seotud kõigis erinevates majades ning teevad koostööd
äärmiselt suure huviga, samuti on õpetajad väga entusiastlikud.
Projektijuht Raffaella Bacchiega on tõeline entusiast ja tal oli suur
osa projektikohtumise edukal läbiviimisel. Kuidas tutvuda kõige paremini
nii laste kui õpetajatega? Eks ikka kohtumiste kaudu, meie kohtusime
praktiliselt kogu kooli õpilastega (õpilasi kokku 300) – meile
korraldati väikesed esinemised, pressikonverentsid, kus lapsed esitasid
külalistele küsimusi (inglise ja itaalia keeles) ning käisime läbi
peaaegu kõik klassiruumid. Kuna just oldi tutvunud erinevate maade
piltsõnastikega, siis sai neid kasutada ka kohtumistel. Kõige rohkem
põnevust tekitasid itaalia õpilastes meie tähed Õ, Ä, Ö, Ü. Nad püüdsid
vapralt eestikeelseid sõnu hääldada ja see tegi päris palju nalja. Eriti
põnev oli nende jaoks sõna ÖÖ.
Itaalia lapsed on äärmiselt rõõmsameelsed,
energilised ja aktiivsed küsimusi esitama. Me ei näinud Itaalias
veedetud kuue päeva jooksul ainsatki morni nägu – ei koolides ega ka
mujal ringi liikudes. Koolitöö toimub algkoolis kuni kella üheni ja
pärast seda lähevad lapsed koju, vaid ühel päeval nädalas tullakse kooli
ka pärastlõunal. Koolis ei pakuta õpilastele lõunasööki. Selleks ju koju
minnaksegi, et siestat pidada! Uus oli meie jaoks see, et õppetöö toimub
ka laupäeviti (õpetajatel on siiski viiepäevane töönädal, üks nädalapäev
on vaba). Algklasside õpilased kannavad koolivormi – sinist kitlit.
Muide, klassides viibitakse välisjalanõudes. Koolides ei ole eriti palju
arvuteid – näiteks internetiühendust kõigis majades pole. Aga samas on
koolimajad rõõmsad ja lastesõbralikud – täis õpilaste joonistusi ja
käsitöid. Ei saa mainimata jätta, et ka Itaalia koolides on küllaltki
palju erivajadustega õpilasi – nendega töötatakse palju, et tagada neile
täisväärtuslik tulevik. Laste abistamiseks on ka eripedagoogid, kuid
neid ei jagu nii palju kui vaja. Ka leidub hulgaliselt probleemseid
lapsevanemaid, kellega tegeletakse mitmel tasandil.
Projektitöö on selles koolis au sees ning on näha,
et huvi teiste riikide ja rahvaste vastu on väga suur ka lasteaia
tasemel. Itaalia lapsed õpivad võõrkeeltest kõige rohkem inglise, teise
keelena ka prantsuse ja saksa keelt. Peab mainima, et Itaalias reisides
on hea osata ka itaalia keelt, sest paljud inimesed teisi keeli eriti ei
räägi. Comeniuse projekti üks ülesanne ongi panna inimesi ennast
täiendama, uusi keeli õppima ja teiste rahvaste kultuuriga tutvuma. Nii
et allakirjutanu vähesed itaalia keele õpingud tasusid ennast kuhjaga
ära – suhtlemine on kohe avatum ja lihtsam, kui nähakse, et sa vähemalt
püüad ennast arusaadavaks teha ning see on ka väike üllatusmoment
võõrustajale. Tulevikus tahaksin ka oma kooli õpilastele ja õpetajatele
veidi itaalia keelt õpetada. (Muide, Belfastis soovitakse projekti
jätkudes ka lastele uusi keeli õpetada; neil mõlgub meeles itaalia keele
õpetamise kõrval isegi eesti keele õpetamine.) Samuti on tublid meie
kooli õpetajad, kes end inglise keele kursustel või iseseisvalt
täiendavad.
Ascoli Piceno on samanimelise provintsi keskus ja
kohtusime linnavalitsuses ka haridustöö peaspetsialistiga, kes tutvustas
meile nii koolikorraldust kui linna ajalugu. Juba linnavalitsuse saal on
omaette ajalooline vaatamisväärsus. Kui oktoobris sai pilti tehtud
Belfasti linnavalitsuses, siis nüüd avanes selleks võimalus Ascoli
Picenos. Vahva! Meile räägiti ka Itaalias valitsevatest
majandusprobleemidest – tööstuse kaasajastamine toob kaasa tööpuuduse,
sest kasutatakse üha enam teaduse ja tehnka abi ning inimtööjõudu
vajatakse palju vähem. See piirkond on eriti tuntud oma jalatsi- ja
galanteriitoodete (naiste käekottide) tootmise poolest.
Itaalia on katoliiklik maa ja linnas leidub palju
huvitavaid kirikuid, meie külastasime neist ühte. Riiklikes koolides
usuõpetuse tunde algklassides ei toimu, tegutsevad pühapäevakoolid, kus
lapsed omandavad religiooni kohta vajalikke teadmisi.
Kuna projektikohtumise aeg on lühike ja
väärtuslikke vaatamisväärsusi palju, siis püüti meile tutvustada
esmajoones Ascoli Picenot ja selle lähiümbrust. Linn oma uhkete
väljakute (piazzadega) on väga ilus ja saime päris hea ülevaate
kohalikust elust. Meid viidi ka Aadria mere äärsesse San Benedetto del
Trontosse – selle piirkonna ühte kaunimasse rannakuurordisse (Itaalia
erinevates regioonides on palju San Benedetto nimelisi linnu). Ilm oli
kevadine ja Aadria mere rannikul toimus rahvarohke rannajooks – see
näitab, et itaallased on sportlikud inimesed. Muidugi ei jätnud nad
kunagi mainimata oma armastust Itaalia kõige populaarsema spordiala
jalgpalli vastu. Meelde jäid ka linnapilti kaunistavad õitsvad
alpikannid, sest päris kevad pole seal veel kätte jõudnud ja teised
lilled veel ei õitse. Ja muidugi üllatasid meid kõiki apelsine täis
apelsinipuud, seda eriti koduteel külastatud Roomas, kus silma
rõõmustasid terved apelsinipuude alleed.
Itaalia reisi juurde kuulub kahtlemata ka nende rahvusköögi ja söömiskultuuriga tutvumine. See on itaallaste igapäevaelu mõnusam osa. Selle arvelt vaba aega kokku ei hoita – üks õige söömaaeg kestab vähemalt kolm tundi, söögikordi selles kuni seitse. Toidud on väga maitsvad, kuid kõige huvitavam oli sealjuures see, et täidlasi inimesi peaaegu ei kohta – kuidas säilitada kaalu ja niipalju süüa – see on nähtavasti tasakaalustatud Vahemere köögi saladus. Itaallastele on oluline jagada rõõmu oma kohalike toitude üle ka külalistega. Nautisime ka meie Marche regiooni kohalikku spetsialiteeti – paneeritud täidetud oliive. Muidugi ei saa unustada sedagi, et Itaalia on tähtis veinimaa, igal piirkonnal on oma väljakujunenud veinisordid, ka meie saime maitsta Marche piirkonna parimaid veine.
Lõpuks oli aeg projektikoosolekul kokkuvõtteid
teha, järgmised plaanid detailsemalt läbi arutada ja kaasavõetud meened
üle anda, sest kohe-kohe seisab ees uute projektide esitamise tähtaeg.
Koosolek möödus aktiivselt ja sooviga ka järgnevatel aastatel kindlasti
koostööd jätkata.
Mida andis see reis osalejatele, mida üldse annab
Comeniuse projektis osalemine nii õpilastele kui õpetajatele?
Õpetajatele – võimalust tundma õppida teisi rahvaid, nende ajalugu,
kultuuri, keelt, koolikorrladust, inimesi. Samas annab see võimaluse ka
ennast proovile panna, tundma õppida oma kolleege ja kolleege teistest
riikidest. Samuti ka reisil ettetulevate probleemidega toimetulekut (näiteks
meie eestlaste grupil jäi üks kohver koos reisivarustusega Rooma
lennujaama ja see ei jõudnudki Ascoli Picenosse) ja loomulikult
laiendavad reisid õpetajate silmaringi. Väga oluline on ka reisil kogetu
tutvustamine kolleegidele ja õpilastele. Õpilastele – teiste maade
õpilaste töödega tutvumine on ka tore ja arendav. Ühes järgnevatest
töödest ongi õpilastel võimalus nähtud tööde ja oma teadmiste põhjal
näidata, millisena nemad näevad nii iiri kui itaalia lapsi.
Kõigis maades leidub õppimisväärset ja samas õpib
inimene hindama ka seda, mis meil on teisiti. Järgmistes projektitöödes
püüamegi tutvustada erinevate maade rahvuspühade tähistatamist, oma
piirkondade kuulsamaid inimesi ja toredaid paiku oma kodukohas. Käsil on
töö erinevate rahvaste legendidega. Projektitöö peab pakkuma rõõmu ja
osasaamislusti nii õpilastele kui õpetajatele. Samas tuleb suuta näidata
oma õppeasutuse eripära ja püüda kohandada projektitööd kooli igapäevase
õppetööga.
Meie Kadrinas näiteks korraldame projektist
innustust saanuna ühe toreda nonstopkontserdi, kus esitame erinevate
maade muusikat – muusikaosakonna õpilased mängivad eesti, itaalia,
inglise, iiri, hispaania heliloojate loomingut. Belfasti projektijuhi
Paddy silmad läksid kohe suureks, kui sellisest projektist kuulis.
Tegelikult on nii, et üks asi viib teiseni ja nõnda muutubki koolielu
põnevamaks, mitmekesisemaks ja avatumaks. Seda Comeniuse projektis
osalemine eeldabki. Loodame, et saame rahvusvaheliselt
kooskõlastusringilt toetuse ka järgnevaks kaheaastaks jätkuprojektiks.
Siis saame kõik planeeritud projektitööd ka ellu viia.
Eve Vunk
Kadrina Kunstidekooli Comenius 1 projekti
koordinaator