Lähetusel talvises Türgis

Erinevates Comeniuse projektides kaasalöömine muutub koolide hulgas järjest populaarsemaks. Ka Kadrina Kunstidekoolil on soov järgmisel kahel õppeaastal osaleda uues rahvusvahelises projektis. Partnerkoole hakatakse otsima varakult ja üks võimalus hea projekti kirjutamiseks ja sellesse sisseelamiseks on käia projekti ettevalmistaval lähetusel. Minul õnnestus tänu SA Archimedes Hariduskoostöö keskuse poolt eraldatud stipendiumile sõita 8. jaanuaril nädalapikkusele Türgi Vabariigis Alanyas Incekumi algkoolis toimuvale projekti ettevalmistavale lähetusele. Lisaks vastuvõtva kooli projekti koordinaatorile, inglise keele õpetajale Nedim Delikarale osalesid seal veel Andrée Jordan ja Key Sirett Suurbritanniast Londonist, Barbora Vosicka Tšehhi Vabariigist Prahast ja mina Kadrina Kunstidekooli esindajana. Kuna 2011. aasta on Euroopa vabatahtliku tegevuse aasta, on meie projekti eesmärgiks ergutada õpilasi tegelema heategevuse ja vabatahtliku tegevusega ning anda õpilastele võimalus tutvuda teiste maade koolielu ja rahvakultuuriga. Projekti nimi on Many Hands Make Light Work. Loodan väga, et meie projekt saab heakskiidu vähemalt kolmelt rahvuslikult agentuurilt ja me saame võimaluse sügisel sellega alustada (kokku soovib projektis osaleda seitse kooli).

Türgis on jaanuar hoopis teistsugune kui meie lumises Eestis. Juba Antalya lennujaamas tervitab saabujat särav päike, temperatuur päeval umbes 18 kraadi ja neil pole aimugi, millised lumemäed meil siin kokku on kuhjatud. Nädala sisse mahtus tohutu palju muljeid, kohtumisi koolikollektiivi, kooli direktori Ahmet  Selim Gürbüziga, Incekumi linnapea härra Metin Bayraki, Alanya Haridusministeeriumi kõrgete ametnikega ja palju tööd projekti ettevalmistamisega. Saime hea ülevaate Türgi haridussüsteemist ja nagu nad ütlesid, on nad oma koolikorraldusega väga rahul. Vestlesime ka erinevate maade haridussüsteemidest ja eriti oldi imestunud, et meil Eestis on sellised huvikoolid, kus lapsed vabal ajal oma hobidega saavad tegeleda. Türgis toimub tegelemine muusika ja kunstiga kallistes erakoolides.

Kuna töötasime koolis, siis puutusime iga päev kokku ka Türgi koolilastega, kes on vahvad ja suhtlemisele avatud. Nad olid vaimustatud külaliste saabumisest ja ärasaatmisel pilti tehes jooksid nad nagu üks mees samuti pildile. Veetsime mitu tundi ka õppetunde jälgides ja Londoni õpetajad võtsid muidugi kohe ohjad enda kätte ja hakkasid igasuguseid küsimusi esitama. Vaimustusega teatati, et Facebook on olemas kõigil, kuigi igal lapsel pole kodus arvutit. Nägime, et 12–14 aastaste õpilaste inglise keele tase on väga hea, aga keeleõppele pööratakse koolides ka suurt tähelepanu. Nad on tundides väga aktiivsed ja töökad. Vahetundides kostus kooliõuest seevastu päris kõva lärmi, joosti ja mängiti palli, korrapidajaõpetajad vaatasid rahulikult õpilaste tegemisi pealt. Ühel päeval valmistasid kuuenda klassi tüdrukud külalistele meie kõigi imestuseks väikese üllatuslõuna – kodus oli valmistatud kõiksugu hõrgutisi ja meie lasksime muudkui hea maitsta. Koolimaja taga kasvavad muide apelsinipuud ja on  banaaniistandus.

Türgis viibides ei saa kõrvale kätta türgi kööki, mille kohta saab lausuda ainult kiidusõnu, kõik on ju värske kodumaine toodang. Saime maitsta parimaid roogasid, sest meie eest hoolitseti tõesti kuninglikult ja viidi sööma mitmetesse erinevatesse söögikohtadesse. Türgisse ostetakse sisse ainult kohvi ja luksuskaupu, kõik muu vajalik saadakse oma kodumaalt.

Kohtumiste ja projektitöö kõrval leidsime aega ka Türgi ajaloomälestiste ja rahvakultuuriga tutvumiseks. Käisime Alanya ajaloomuuseumis, Punases Tornis, Alanya kindluses ja Damlatase koopas. Kooli direktor oli meile giidiks ja saatjaks. Saime tutvust teha ka saunakultuuriga – kõik Türgis käinud teavad, milline puhas rõõm on sealses saunas, hammamis, veidi pingeid maha võtta ja lõõgastuda. Kirjanduse põhjal tean, et pidavat olema väga suur au, kui türklane võõrustab külalisi oma kodus. Nedim Delikara, kes on äärmiselt sõbralik, abivalmis ja humoorikas, võõrustas meid ühel õhtupoolikul oma kodus. Ta abikaasa, kes on kodune, nagu suurem osa Türgi abielunaistest, oli valmistanud maitsvaid kooke ja loomulikult kuulub iga külaskäigu juurde teejoomine. Teejoomine on üldse päeva kindel osa, seda juuakse väga-väga tihti. Õpetajate toas käib teejoomine vist küll igal vahetunnil.

Õpetajate hulgas on väga palju mehi, pedagoogi amet on au sees. Ka koolivorm kuulub kindlalt Türgi õpilaste kooliellu.

Külaskäik Incekumi algkooli avardas väga palju kõigi külaliste silmaringi. Üks asi on viibida võõral maal turistina, hoopis teine asi puutuda nendega lähemalt kokku ja saada osa nende igapäevaelust ja -tööst. Arvan, et nende külalislahkus on loomulik osa nende elust ja oli rõõm seda tunda kogu lähetuse ajal. Loodame, et projekti taotlusvormi ettevalmistamine täitis oma ülesande ja et kohtume uute sõpradega peatselt!

Eve Vunk

direktor

 

Fotod