Põnevad õppetunnid Maltal

 

Suvepuhkus - tavaliselt seostuvad sellega tegevused, mille täitmiseks tööajal aega ei jätku – reisid, raamatute lugemine, muusika kuulamine – lisaks igapäevased planeeritud kodutööd. Aga vahel kujuneb puhkus just selleks ajaks, millal on võimalus end soovi korral täiendada, lugeda erialakirjandust, uurida internetist vajalikke tarkuseteri, lihvida oma võõrkeeleoskust. Inimesed ja nende eesmärgid on väga erinevad ja leian, et just pedagoogil ei jätku tööajal tuhandete tegemiste kõrval aega enesetäienduseks. Üks võimalus on suvepuhkuse ajal veel – ühendada enesetäiendus ja teiste maade kultuuriga tutvumine. Kui sain teada, et mulle eraldati toetus Elukestva Õppe Programmi haridustöötajate täiendkoolituse Comeniuse programmi raames toimuvale täiendkoolitusele “Tõhusa juhtimise praktilised nõuanded haridustegelastele ja -töötajatele”, olin väga õnnelik ja Archimedes SA komisjonile tänulik.

Kuid ilma ettevalmistuseta sellisele koolitusele minna ei õnnestu – kuna koolitus toimus inglise keeles, siis tundsin vajadust juhtimis- ja ärialase sõnavara järele. Mis muud, kui otsisin vastavat kirjandust ja sõnaraamatuid ning hakkasin tööle. Kõigepealt süvenesin eestikeelsesse juhtimisalasesse kirjandusse – huvitavat lugemist leiab väga palju. Pidin täiendkoolituseks ette valmistama ka presentatsiooni Kadrina Kunstidekooli ja Eesti haridussüsteemi kohta.

Täiendkoolitus toimus 13.-17. juulil 2009. aastal Saint Julian’sis, mis asub Malta kirderannikul.

Kõigepealt mõned andmed Malta saareriigi kohta. Malta pindala on 316 km2, selle moodustavad seitse saart, millest kolm on asustatud – Malta (246 km2), Gozo ja Comino(seal elab ainult 4 alalist asukat, 13 km2) ning neli asustamata saart. Malta on väga tihedalt asustatud riik (1267 inimest km2).

Kui võrrelda riiki Eesti saartega, siis parim võrdlus on ehk Hiiumaaga – kogu riik on kolm korda väiksem kui Hiiumaa. Kokku elab riigis umbes 400 000 elanikku. Suveperioodil suureneb see arv tunduvalt – Malta on üks Vahemere turismimagneteid, kus asuvad paljude välismaalaste villad ja suvekodud. Riigikeeli on kaks – malta jainglise keel. Malta keel pärineb arvatavasti foiniikia keelest. Valitsevaks usundiks on katoliiklus.

Kui lennuk Malta kohale jõudis, tundus, et kogu riik on kaitstud võimsa kindlusemüüriga. Kogu riik oli kui peopesal – tooni andsid ookrikarva ja helepruunid kiviehitised. Maltal pole mägesid ega jõgesid, ainult madalad kõrgendikud ja viljakad orud. Koos arvukate lahesoppide ja abajatega, mis moodustavad kaljuse rannajoone, lisavad need saarele nii märkimisväärset võlu kui ka avarusetunnet.

Ühe nädalaga Maltat tundma õppida ei jõua, kuigi kasutasime kogu vaba aja erinevate linnade külastamiseks. Malta pealinn on La Valletta, sealt pääseb kergesti ka kõigisse teistesse linnadesse. Bussiühendus on tihe ja bussipiletid odavad (lühemad vahemaad maksavad 0,47, pikemad 1.16 EUR). Kuigi leidub ka kaasaegseid busse, siis põhiliselt vuravad ringi 60-aastate kuulsad kollased Bedfordi bussid, kus väljumiseks bussilaes rippuvaid juhtmeid tõmmates või veidi moodsamas bussis laes asuvale juhtmele vajutades kella helistatakse.

Saarel ringi rännates haaravad möödasõitjaid suurepärased merevaated, sopilised rannaääred, sujuvalt üksteisele järgnevad ajaloolised linnad ja ehitised, uhkete katedraalide ja arvukate kirikute tornid, kaktuse- ja kiviaiad. Kuna parajasti oli pidustuste aeg, siis võis iga päeval näha  erinevaid hiiglasuurte lippude, vappide, lillevanikute ja muu värvikireva sümboolikaga dekoreeritud linnu. Muinasjutulised olid värviliste lambivanikutega kaunistatud linnatänavad ja ajaloolised hooned, ilutulestikud lisasid sära veelgi.

Juulikuine ilm on saarel põhjamaise jahedusega harjunud inimesele kuum  – üle 30 kraadi. Päike on intensiivne ja põletav. Jahutust leiab rannaäärsetest parkidest ja ujumiskohtadest. Kuigi liivarandu leidub suhteliselt vähe, kasutatakse ujumiseks ja puhkamiseks ka vähematraktiivseid võimalusi – olgu siis rand kasvõi kiviklibune.

Elasime kursuse ajal Saint Julian’si linnas. See on üks noorte ja lugematute turistide lemmiklinnu ja suviseid lõbutsemispaiku. Päevane ja õhtune linn on nagu kaks täiesti erinevat maailma. Kuna linnas korraldatakse palju inglise keele suvekursusi noortele kogu maailmast (Education First), siis on päevane aeg küllaltki vaikne.  Mölluks läheb õhtutundidel ja pidutsemine kestab varaste hommikutundideni: vali klubimuusika kõlab igast ööklubist ja baarist. Ja kui hotell juhtub asuma just selles piirkonnas, siis pole vaiksest öörahust juttugi.

Malta kultuurist ei teadnud ma enne reisileasumist eriti palju. Lugesin küll kõikvõimalikke materjale internetist, aga kohapeal kogesin loomulikult, et oma silm on kuningas. Vähesed riigid saavad hiilata nii pikaaegse ja mitmekesise ajalooga. Suur osa ajalooväärtustest on kahjuks aegade jooksul hävinud, kuid väga palju ka säilinud. Ka praegu käivad mitmel pool restaureerimistööd.

Kuna tegemist oli väga palju, siis kirjutan kõigest järgemööda.

Enne kursuse toimumist loetud kirjandus:

Peter R. Scholtes „Juhi käsiraamat“, Thomas Gordon „Tõhus juht“, Gareth Morgan „Organisatsiooni metafoorid“, Manfred Kets de Vries „Juhtimise müstika“, Dale Carnegie „Edukaks juhiks“; Managing for Dummies (Richard Pettinger, Bob Nelson, Peter Economy), How to lead (Jo Owen).

Esmaspäev, 13. juuli

Tutvumine kursuse juhendaja George Papagiorcopuloga ning teiste kursuslastega, kellest 4 oli pärit Maltalt, 2 Rumeeniast, 1 Soomest, 1 Portugalist ja mina Eestist.

Kursuse läbiviija George Papagiorcopulo (töötanud erinevate suurettevõtete juhina, konsultandina, koolitajana, on olnud tihedalt seotud haridusasutuste arendustööga)loengud „Juhtimise põhikompetentsused“ ja „Juhtimise pehmed väärtused“ keskendusid kaasaegse juhtimise põhiprobleemidele.

Kas sa oled juht (leader) või juhataja (manager); orienteeritus inimestele, organisatsiooni visioonile, põhiülesannetele ja -eesmärkidele. Töötajatega suhtlemine: kiitused, laitused, motivatsioon, positiivsele toetumine, individuaalne lähenemine; koolitus, suhted töökollektiivis, meeskonnatöö, delegeerimine, organisatsiooni kultuur, silmaringi avardamine, kapseldumisest hoidumine jne.

Ole juht, aga mitte diktaator: paku visiooni, anna suuniseid, inspireeri, mõjuta, motiveeri.

Juhataja: planeeri, organiseeri, tegele eelarvega, inimeste palkamisega, kontrolli ja tegele tagasiside saamisega – seda kõike visiooni silmas pidades.

Kui oled samaaegselt nii juht kui juhataja, keskendu põhieesmärkidele ja leia töös tasakaal ning pidepunktid.

David Dingli M. Phil. MBA: „Organisatsiooni juhtimine“

Organisatsiooni kultuur, struktuur, ressursside kasutamine, kirjeldus, tegevuse laiendamine, organisatsiooni edukust mõjutavad tegurid, mitmekesisus, otsuste vastuvõtmine, töötajate ametijuhendid, teadmiste täiendamine, reeglid ja protseduurid, juhi autoriteet, töö koordineerimine, sisemised ja välised mõjutegurid, usalduse saavutamine nii tööandja kui töövõtjana jne. 

Juhtimine põhitõed 21. sajandil: emotsionaalne intelligentsus, moraaliprintsiipide järgmine, meeskonnatöö, kultuurideülene juhtimine, edukas planeerimine.

Mentor David Dingli loengutelt sai väga kasulikke näpunäiteid, mida saab edukalt kasutada ka oma koolis.

Külastatud linn: Mosta

Seda linna tahtsin kindlasti külastada ja seda me koos teiste koolitusel osalejatega ka tegime. Põhjuseks unustamatu Taevaminemispüha toomkirik, Mosta Püha Maria toomkirik – üks maailma kuulsaimate kirikute pärle.  Toomkirik on nähtav peaaegu kõigist saareriigi punktidest. Tema eripära seisneb selles, et ta on mošee sarnaselt ümara kujuga. See ei vastanud katoliku kiriku normidele ja peapiiskop keeldus toomkirikut õnnistamast.  Selles kirikus on juhtunud uskumatult õnnelik õnnetus – II maailmasõja ajal, 1942. aastal, pommitas Luftwaffe toomkirikut, kuhu oli varjunud tol hetkel üle 300 koguduse liikme. Kiriku keskele langenud pomm ei lõhkenud ja vigastada ei saanud ükski inimene.  Pommi maketti võib näha katedraali käärkambris ka praegu.

Teisipäev, 14. juuli

Marika Fsadni B.A., MBA: „Inimressursside juhtimine“

Kes on hea „juhataja/manager“? Kolm põhioskust, et edu saavutada: tehnilised, inimlikud (suhtlemine), kontseptuaalsed (terviklikkuse tunnetamine, probleemide lahendamine, otsuste vastuvõtmine) oskused (Robert Katz). Kes on hea töötaja? Häid tulemusi saavutab see, kes teeb asju õigesti, mitte see, kes teeb õigeid asju.

Hea juht on see, kes suudab juhtida hästi ennast, oma alluvaid, meeskonda ja kes saab hästi läbi enda ülemusega! Lihtsad ja väga terased nõuanded!

Kas hea juht saab olla hea juhataja? Jah, (juhipositsioonil) inimene saab olla nii hea juht kui hea juhataja, mõlemad või mitte kumbki. Õige juht on see, keda juhina aktsepteeritakse. Tõhusad organisatsioonid vajavad mõlemat, nii juhtimist kui juhatamist. Juhtimine on vajalik selleks, et organisatsioonis muutusi läbi viia, ja juhatamine on vajalik nende elluviimiseks, tulemuste saavutamiseks. Tõhusas organisatsioonis teatakse töötajate soove ja vajadusi ning püütakse neid täita. Samuti osatakse lahendada erinevaid situatsioone ja konflikte.

David Dingli M. Phil. MBA: „Aja efektiivne kasutamine“

Aeg on meie elu kõige suurem varandus. Aja ratsionaalne kasutamine on meie elu olulisim oskus. Positiivne suhtumine ja enesedistsipliin on äärmiselt tähtsad aja efektiivsel kasutamisel. Me ei saa juhatada aega, vaid iseennast seoses ajaga. Miks inimesed jäävad ajahätta – nad ei oska oma aega planeerida. Aja mõttetult kulutamise tunnused ja ilmingud – tea neid ja ole ratsionaalne. Prioriteetide paikapanek, lahenduste otsimine. Kuulamis- ja rääkimisoskus. Sisemised ja välised takistused plaanide elluviimisel. Tähtsad ja vähemtähtsad tööülesanded – oska neil vahet teha ja vastavalt oma aega planeerida.

Õhtupoolikul toimus ekskursioon Salina rahvusparki ja kursuse puu istutamine – rohelise mõtteviisi praktiline elluviimine. Tore on mõelda, et üks oliivipuu on ka meie kursuse poolt selles pargis kasvamas ja seda jääb  meenutama ka vastav tahvlike.

Külastatud linnad: Mdina & Rabat

Palju aastaid oli saareriigi iidne pealinn ja vanim linn Mdina tuntud kui Vaikne linn – see oli Malta saare keskel asuv keskaegne linn oma losside, kloostrite, suurepärase katedraaliga ja elegantsete tänavatega. Rabat on iidsete juurtega kaubanduskeskus, suurim vaatamisväärtus kaunis St. Pauli kirik. Kuigi õhtu oli käes ja pimedus kohe saabumas, õnnestus meil teha väike tunniajane ringsõit ajaloolise turistirongiga. Vaatamist ja uudistamist oli palju. Vahvalt signaali andes sõitis rong läbi kitsaste tänavate, rahvas rõõmsameelselt turistele lehvitamas ja neid tervitamas.

Kolmapäev, 15. juuli

Donald Pace (Edward de Bono Thinking skills - EdBTS) meetodi õpetaja ja ärijuhtimise konsultant): „Loov mõtlemine hariduse juhtimisel“

Mõtlemine on meie igapäevategevus, aga kuidas kasutada ettetulevate probleemide lahendamisel erinevaid meetodeid ja milliseid uusi lahendusi need pakuvad – seda kuulsime mentor Donald Pacelt.

Edward de Bonot peetakse paljude maailma teadlaste poolt juhtivaks autoriteediks loova, kontseptuaalse ja lateraalse mõtlemise alal. Ta on kirjutanud üle 80 raamatu, mis on tõlgitud rohkem kui neljakümnesse  erinevasse keelde. Ta on hinnatud konsultant äri-, valitsus- ja haridusringkondades. Tema metoodika põhineb looval probleemilahendusel. Ta kasutas selleks „Kuue mõttemütsi“ mudelit. Nende kasutamise põhimõte on, et erinevad mütsid sümboliseerivad erinevaid vaatenurki probleemile ja probleeme käsitletakse kõiki mütse järgemööda kandes, kusjuures kantakse ühte sama värvi metafoorset mütsi korraga. Meetodit kasutatakse meeskonnatöö aruteludes probleemidele lahendusi otsides. „Kuue mõttemütsi“ mudel sisaldab endas kuut mõtlemissuunda. See lähenemisviis soodustab loovuse avaldumist ja meeskonnaliikmete suuremat kaasatust probleemi uurimisel ning lahendusvariantide leidmisel. Meetodi eeliseks on, et pühendutakse korraga ühele teemale, inimene lülitub ühelt mõtlemislaadilt ümber teisele. Inimene suudab ühedimensioonilise mõtlemise asemel mõelda „mitmevärviliselt“, mängu tuleb paralleelmõtlemine (st rühma liikmed mõtlevad probleemile samaaegselt sarnaste „mõttetööriistade“ abil, infovahetus rühma liikmete vahel).

Sinine müts - mõtlemisprotsessi juhtimine 

Valge müts –olemasolev ja vajalik informatsioon 

Punane müts – intuitsioon ja tunded 

Kollane müts – eelised ja väärtused

Must müts – ettevaatus, raskused ja nõrkused

Roheline müts – alternatiivid ja loovad ideed

Edward de Bono meetodi oskuslik kasutamine võimaldab säästa aega ja vähendada suhtlemispingeid. Kuna minu jaoks on see meetod uus, siis püüan seda lähiajal põhjalikumalt tundma õppida ja seda oma töös ka kasutada.

Pärastlõunal toimus õppevisiit San Andrea erakooli. Koolikülastus tuli küll ootamatult, aga andis meile kõigile hea ülevaate Malta koolisüsteemist ja eesmärkidest. Meie kursusel osalesid selle kooli erinevate astmete direktorid (lasteaed + põhikool ja keskkool), ja nad olid meeleldi nõus oma koole tutvustama.  Kuna on tegemist erakooli erinevate astmetega (koolid töötavad erinevates majades), siis nägime, et ettevõtlike lapsevanemate mõte luua kool, kus arvestatakse laste individuaalseid võimeid ja vajadusi, leidis 17 aastat tagasi Malta haridusringkondades toetust ja nõnda on kool laienenud keskkooliks. Rahul on nii lapsed kui ka lapsevanemad. Tung kooli on suur, kuigi aasta õppemaks on kõrge. Kui lapsevanemal pole võimalust õppemaksu tasuda, peab õpilane koolist kahjuks lahkuma. Õpilaste tulemused ja edasiõppimine kõrgkoolides näitavad, et individuaalne lähenemine ja samas nõudlikkus loovad turvalise koolikeskkonna, mida hinnatakse ka edaspidises elus täiskasvanuna.

Kuna tööpäev kujunes päris pikaks ja kuna olime Golden Bayle (Kuldsele lahele) küllaltki lähedal, siis kasutasime võimalust veidi päikest võtta ja ujuda. See on kaunis liivarand, üks ilusamaid ja populaarsemaid randu saarel. Vesi on puhas ja mõnusalt soe.

Õhtul toimus St. Julian’sis orienteerumismäng nö aardejahina. Ülesanded olid päris humoorikad (pildistada oma võistkonda koos võimalikult suure rahvahulgaga, teha foto mootorrattal istudes, koos kauniste inimestega, otsida vihjetele tuginedes tuntud ehitisi jne.), aga saime nendega lõpuks kõik hakkama.

Neljapäev, 16. juuli

Täiendkoolitusel osalejate ettekanded ja presentatsioonid. Saime hea ülevaate erinevate riikide (Portugal, Rumeenia, Soome, Eesti) koolidest ja koolisüsteemidest.

Järgnes mentor Vanessa Borgi loeng: „Klienditeenidus“ (seostatult haridusasutuste tööga). Dr. Vanessa Borg on silmapaistev lektor ja rahvusvaheliselt tunnustatud ärikonsultant, ta esineb väga paljude erinevate organisatsioonide koolitustel. Ta juhib ka oma erafirmat „Consultancy  & Training Acumen Centre LTD“. Kuna ta on tegutsenud ka hotellimajanduses, on ta väga hästi kursis erinevate majandusharude uusimate trendidega ja suudab tuua värvikaid elulisi näiteid erinevatest eluvaldkondadest.

„Kui sa millelegi pühendud, liigud sa edasi ja kui sa millelegi mõtled, siis seda sa ka koged“. Mentor Vanessa Borgi koolitusel kuulsime ärietiketist, suhtumisest klientidesse, organisatsiooni valmisolekust kliente teenindada, kliendi turvalisusest, enda sisemise kliendi respekteerimisest, organisatsiooni kultuurist, kuidas olla edukas, ärieetikast, eduka juhi kompetentsidest jne. See oli väga vajalik ja kasulik loeng, mis lõppes sõnadega: „Inimesed on haprad, kohtle neid hästi.“  Oleks väga tore, kui me neid sõnu ei unustaks ka oma igapäevatöös.

Neljapäeva õhtu kulus Sliemas jalutamiseks. Sliema on üks turistide lemmiklinnu, kus õhtuti rannapromenaadil või kaunistes parkides jalutada, kohvikus või restoranis rahvusroogi süüa.

Reede, 17. juuli

Marika Fsadni B.A., MBA: „Turundus“. Kuidas mõista sõna „turundus“ haridusasutuste kontekstis? Kas see puudutab meie koolide igapäevaelu? Muidugi, ja kuidas veel! Soovid, vajadused, nõudmised… Kliendi väärtus, ootused, rahulolu,  suhted kliendiga, teenuse kvaliteet jne. – kõigest sellest oli juttu. Toon välja viis olulist väärtust, mida klient hindab (seda kindlasti ka (tasulises)koolis):

  1. Taskukohasus ja kättesaadavus.
  2. Kvaliteetsus, erilisus, läbipaistvus.
  3. Valikuvõimalusi pakkuv, arenev.
  4. Sihtgrupi soovide, vajaduste ja nõudmiste kindlakstegemine ja nende soovitud tasemel rahuldamine.
  5. Säilita eeldatava teenuse tase ihaldatud tasemel, ole parem kui su konkurendid. Tegutse kliendi ja kogukonna heaolu nimel.

Jäta meelde: keskendu turule, kliendile, koostööle ja tasuvusele (väärtusele). Tunne oma organisatsiooni üle uhkust – mõtle nii, et need, kes selle teenuseid ei kasuta, jäävad paljustki heast ilma – nii et tee reklaami ja ole nähtav!

Kokkuvõte kursusest, kursuse juhendaja George Papagiorcopulo

Külastatud linn: pealinn La Valletta

Kõigepealt linna-arhitektuurist. Meil õnnestus külastada pealinna Vallettat alles reedel. Sir Walter Scott kirjutas pärast linna külastamist, et see linn on ehitatud džentelmenilt džentelmenile ja nii on see jäänud tänase päevani, kuigi suur osa sellest hiilgavast arhitektuurist on peidetud kaasaegsete äride uste taha. See on üks väheseid valmisehitatud(ja teadlikult planeeritud) linnu maailmas. Linna üks suurim vaatamisväärsus on St. John’i katedraal (1573). Katedraali suursugused dekoratsioonid ja värvigamma haaravad iga katedraali külastajat jäägitult.

Riiklikus arheoloogiamuuseumis saab hea ülevaate Malta ja Gozo kõige tähtsamatest arheoloogilistest leidudest. Seal saab näha ka eelajaloolisest templite perioodist (4100-2500 BC), mil püstitati maailma vanimad vabalt seisvad kiviehitised, pärit esemeid. Külastasime meiegi Hagar Qimis asuvat megaliit-templi varemeid, mis kanti 1992. aastal UNESCO kultuuripärandi nimekirja. Megaliit-templid on vanemad kui püramiidid ja Stonehenge’i kivirahnud.

Laupäev, 18. juuli

Kuna kursus oli lõppenud, siis võis sõita juba kaugemale. Gozo on suuruselt teine saar Malta saareriigis. Saarele pääseb laevaga Mgarri sadamast. Laevasõit võtab umbes 25 minutit. Sel ajal on võimalus nautida kaunist Vahemerd. Ees ootas taas põnev päev. Kuna laupäeval on saarel liiklus hõre, pakuvad sadamas oma teenuseid taksojuhid. Veidike nõupidamist – ja otsustasime meiegi takso kasuks, sest bussiga pääses ainult saare pealinna Victoriasse, mis muide kandis varem nimetust Rabat ja vahetati uue vastu 1887. aastal Briti kuninganna Victoria auks.

Mäekünkal kõrgub kindluse-sarnane Cittadella, kunagine väike kristlik linnake. Nüüd avanevad sealt võrratud vaated ümbrusele ja mõtted pöörduvad tagasi minevikule. Külastamist väärib kindlasti ka võluv katedraal ja kristlik muuseum.

Niisiis – edasi järgmiste vaatamisväärsuste juurde – Helesinine Aken (Azure Window) ja omalaadne Fungus Rock (Seenekalju), kus arvatavalt kunagi selliseid seeni korjati, mida kusagil mujal maailmas ei leidu ja millest kuningad arstirohtusid valmistasid.  Siis veel tunnike ja väike eine endistes kalurikülades – ja jälle laevale. 

Pühapäev, 19. juuli: kolm ja pool tundi Lõuna-Maltaga tutvumiseks

Kuna kojusõit hakkas lähenema ja veel olid mõned tunnid lennukile minekuni aega, polnud mõtteski seda aega niisama lendu lasta. Olen juba mitmes suurlinnas nautinud kahekordse linnatuuribussi eeliseid ja otsustasin teha sama ka Maltal. Otsustada oli lihtne – kuna Põhja-Maltaga oli juba rohkem tutvust tehtud, siis jäi üle Lõuna-Malta tuuribussile pilet osta. Mitme tunni jooksul nautisin ikka ja jälle kauneid ajaloolisi vaateid, suursuguseid hooneid, kaunistatud linnatänavaid, loodust (mis võib jätta küll monotoonse mulje, kuid sealt leiab ka suurepäraseid vaateid), kuulda kõrvaklappidest selgitusi möödalibisevatest ajaloomälestistest, nautida Sinise groti ilu, säravat ja kuuma päikest. Ja siis lennujaama. Ülitihe reisinädal hakkas lõpule jõudma.

Malta iseloomustamiseks leidub palju häid sõnu – inimesed on seal rõõmsameelsed, sõbralikud ja abivalmis, turvaline tunne valitseb kogu saarel. Palju on tunda briti mõjusid – liiklus on vasakpoolne, ehitistel sama värvigamma nagu Suurbritannias, samad ajaloolised punased telefoniputkad ja postkastid. Vanade kalurikülade asemele on kerkinud moodsad suurlinnad, kus on meeldiv puhata ja kultuuriväärtustest osa saada.

Kokkuvõtteks – oli väga töötihe ja muljeterohke nädal. Reisimuljeid oli nii palju, et nende korrastamine võttis veidi aega. Täiendkoolitus tervikuna oli äärmiselt rikastav, andis praktilisi ja asjalikke näpunäiteid, kuidas paremini organisatsiooni juhtida, mentorid olid säravad isiksused, emotsionaalsed ja lõpmata heatahtlikud. Tutvumine teiste koolitusel osalejatega andis lisateadmisi erinevate maade hariduskorraldusest. Minu inglise keele oskus paranes tunduvalt. Kindlasti püüan saadud teadmisi jagada ka kolleegidega ja saadud teadmisi oma töös järgida.

Kuigi tänapäeva moodsad mõjutused on jõudnud kõikjale, oli Maltal viibides tunne, et sain osa lühikesest kuid intensiivsest kaasaegsest koolitusest ning samas põnevast  ja vaimustavast ajalootunnist. Malta on väärika ajalooga riik, samas nooruslik ja energiline. Sinna tasub kindlasti tagasi minna, et põhjalikumalt maad ja kultuuri tundma õppida.

Eve Vunk

direktor